Polisi Kerajaan Malaysia Proaktif Temui TKI

TOPIKTERKINI.COM – MALAYSIA: Isue-isue miris perihal Tenaga kerja indonesia (TKI) di negara jiran Malaysia sudah bisa di katakan hanya sebatas isu belaka, Pantauan Telah di lakukan oleh Perwakilan topikterkini.com di Malaysia

Dari pantauan yang mengambil sample di beberapa perusahaan-perusahaan yang mempekerjakan warga negara Indonesia (WNI) Di dapati situasi yang cukup baik di rasakan oleh para TKI Mulai dari proses perekrutan hingga beragam fasilitas seperti tempat tinggal plus jaminan listrik dan air bersih

Selain itu, TKI juga cukup mendapat jaminan keamanan dari Polisi Diraja Malaysia (PDRM), semisal Program High Profile Policing / Hari Bertemu Pelanggan Ketua Polis Daerah bersama Pekerja Ladang

Kehadiran Ketua Polis Daerah (KPD) Lahad Datu, ACP Hj Nasri bin Hj Mansor bersama ketua-ketua bahagian, Pegawai-pegawai Kanan, ketua-ketua dan Wakil-wakil Ketua Polis Balai serta Anggota ke Ladang disambut baik oleh Manager, staff dan pekerja ladang

Pihak Perusahaan bersamat Ketua Polis membincangkan Isu berkenaan penyalahgunaan dadah (Narkotik) yang mana KPD amat menekankan isu ini memandangkan kawasan Ladang menjadi tumpuan pengedar-pengedar dadah (narkotika) kerana kawasan terpencil.

Pada kesempatan tersebut, KPD turut menjelaskan berkenaan isu Pendatang asing tanpa izin (TKI Ilegal).

KPD menasihatkan pekerja-pekerja Ladang supaya tidak sesukahati membawa masuk pendatang asing tanpa izin ke dalam ladang walaupun itu keluarga sendiri.

KPD sedia maklum akan adanya laluan tikus untuk PTI masuk ke Lahad Datu walaupun selepas diadakan operasi besar-besaran.

Olehnya itu, KPD dengan bantuan ketua-ketua polis balai akan sentiasa memantau dan menjalankan operasi2 dalam ladang sebagai langkah mengekang kemasukan PTI dan mencegah kegiatan penyalahgunaan dadah.

KPD menasihatkan orang ramai yang mempunyai apa-apa maklumat jenayah atau kegiatan penyalahgunaan dadah boleh membuat aduan di balai2 terdekat ataupun membuat aduan terus kepada KPD sendiri.

PROGRAM HIGH PROFILE POLICING / HARI BERTEMU PELANGGAN IPD LAHAD DATU melibatkan 7 buah ladang sawit (perusahaan) dibawah Sawit Kinabalu.

IPD turut mengadakan pameran Narkotik, Jenayah (ragam Kejahatan) dan Trafik (lalu lintas) dalam program ini sebagai pengisian untuk mendidik para pekerja ladang.

Pengisian program diteruskan dengan sesi soal jawab bersama Ketua Polis Daerah Lahad Datu YDH KPD ACP H Nasri Bin H Mansor mengenai apa-apa permasalahan yang dibangkitkan oleh pekerja ladang.

Untuk memeriahkan program, ketua polis lahad datu turut menyumbangkan beberapa buah lagu bagi mendekati mesra para pekerja-Pekerja

Sebagaimana semboyan PDRM ️”Polis dan Masyarakat Berpisah Tiada” termasuk dengan Warga asing

Dari kegiatan tersebut, TKI Merasa nyaman sebagaimana di tuturkan salah seorang TKI Asal Bantaeng (salah satu kabupaten di Indonesia) yang telah cukup lama menjadi TKI

Beliau yang biasa di sapa Bang Nur mengatakan “Apa yang di lakukan perusahaan yg bekerja sama dengan Polisi Kerajaan cukup memberikan rasa aman dan nyaman bagi TKI Sehingga bisa lebih maksimal bekerja tanpa ada  ke khawatiran, apa lagi ketika hari cuti seperti hari Ahad, TKI sudah lebih Leluasa kemana mana tempat tanpa ada rasa khawatir”. (Ar/Hendra)

Laporan Perwakilan Malaysia: Hendra Jumain

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *